Απνοια, ηλιοφάνεια, υψηλές θερμοκρασίες μετατρέπουν την ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης σε κοκτέιλ φονικών αερίων. Οξείδια του αζώτου, βενζόλιο, διοξείδιο του άνθρακα, όζον, κυρίως όμως αιωρούμενα σωματίδια, ο πιο φονικός ατμοσφαιρικός ρύπος αγγίζουν τις υψηλότερες τιμές συγκεντρώσεων με αποτέλεσμα οι δείκτες στους σταθμούς μέτρησης της πόλης να αγγίζουν το «κόκκινο».
Επί πέντε ημέρες, σε περίοδο καλοκαιρίας μέσα στο χειμώνα, οι αρμόδιοι του Δήμου Θεσσαλονίκης διαπιστώνουν μια «επικίνδυνη χημική σούπα» να καλύπτει την πόλη. Συνήθως, πριν προχωρήσουν στην έκδοση προειδοποιητικού δελτίου υπέρβασης έρχεται το Σαββατοκύριακο και οι τιμές εμφανίζουν πτώση. (Συναγερμός «χτυπάει», σύμφωνα με τον κανονισμό του τοπικού δικτύου παρακολούθησης, μόνο όταν ξεπεραστούν οι πέντε συνεχείς υπερβάσεις του ορίου).
Αποστρέφουν το πρόσωπο
Παρά τις δραματικές επισημάνσεις των επιστημόνων, ειδικά για τις τιμές των φονικών αιωρούμενων σωματιδίων, το θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης μοιάζει για πολλούς να είναι μόνο ένα παιχνίδι με νούμερα και χημικούς τύπους και εξακολουθεί παραδόξως να βρίσκεται στη χαμηλότερη θέση των προτεραιοτήτων που ορίζουν οι τοπικές αρχές. Ολοι, ιθύνοντες και μη, αποστρέφουν το πρόσωπο από το πρόβλημα που συνίσταται σε 210 ημέρες υπέρβασης των αιωρούμενων σωματιδίων, την αρνητική πρωτιά μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών πόλεων, οι οποίες εν αντιθέσει με τη Θεσσαλονίκη «τρέμουν» στο ενδεχόμενο μήπως και ξεπεράσουν το όριο των 35 ημερών το χρόνο που έχει θέσει η Ε.Ε.
Η δεύτερη πόλη της Ελλάδας βρίσκεται εκτός συναγωνισμού ακόμη και της Αθήνας (στην οδό Αριστοτέλους οι ημέρες υπέρβασης του ορίου είναι 175, στη Λυκόβρυση 157, στο Μαρούσι 107), του Βουκουρεστίου και του Τελ Αβίβ, οι κάτοικοι των οποίων βιώνουν υψηλές τιμές αιωρούμενων σωματιδίων PM-10 και PM 2,5 που μικραίνουν τη ζωή, όπως έδειξε η πρόσφατη πανευρωπαϊκή έρευνα CleaAir For Europe μεταξύ 20 πόλεων. Σε καμιά άλλη πόλη της Ευρώπης δεν έχουν καταγραφεί τόσες πολλές ημέρες ρύπανσης από αιωρούμενα σωματίδια.
Η ίδια έρευνα έχει καταλήξει ότι οι κάτοικοι των πόλεων με υψηλές συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων χάνουν σχεδόν ένα χρόνο από το προσδόκιμο επιβίωσής τους και ότι αν μειώνονταν τα PM-10 μόνο κατά 5 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα θα μειώνονταν κατά 6.000 οι πρόωροι θάνατοι ετησίως, ενώ μια μείωση της τάξης των 20 μικρογραμμαρίων θα έσωζε 22.000 ζωές.
«Απελπισία είναι η λέξη που ταιριάζει στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης», λέει ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Νίκος Μουσιόπουλος και τονίζει πως «είναι βαθιά επιπόλαιο σε ένα τέτοιο θέμα υγείας να ανεχόμαστε μια τέτοια κατάσταση τόσο σε βάρος μας όσο και σε βάρος των παιδιών μας».
Σε πρόσφατο συνέδριο του ΑΠΘ ανακοινώθηκε ότι το 40% των αιωρούμενων σωματιδίων μπορεί να διεισδύσει μέχρι τις πνευμονικές κυψελίδες αλλά σύμφωνα με τον καθηγητή, «η Θεσσαλονίκη δεν έχει κατορθώσει ακόμη να προχωρήσει σε απλά μέτρα για τον περιορισμό έστω του προβλήματος» παρ' όλο που η αντιμετώπιση των αιωρούμενων σωματιδίων είναι θέμα επείγουσας σημασίας.
Ζητήματα κυκλοφορίας και στάθμευσης, συσσώρευσης οχημάτων στο κέντρο, απουσία ελέγχου των καυσαερίων χρονίζουν άλυτα και επιδεινώνονται. Ομως, σχεδόν όλοι οι εκπρόσωποι αρμόδιων φορέων παραπέμπουν σήμερα στο μετρό και την υποθαλάσσια αρτηρία που πιστεύουν ότι μετά το 2012 -14 θα καθαρίσουν ως διά μαγείας την ατμόσφαιρα, ενώ οι μελέτες για τα Σχέδια Δράσης που είναι υποχρεωμένη να υλοποιήσει η πολιτεία στις πέντε μεγαλύτερες ελληνικές πόλεις προκειμένου να «πιάσουμε τα όρια της Ε.Ε.», μάλλον θα αργήσουν αφού με εξαίρεση το Βόλο, βρίσκονται ακόμη υπό έγκριση.
Μοναδική εγγύηση για καθαρή ατμόσφαιρα στη Θεσσαλονίκη παραμένει ο Βαρδάρης «αλλά οι ημέρες εμφάνισής του ετησίως δεν ξεπερνούν, δυστυχώς, τις 30-40», λέει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος-Πρασίνου κ. Ν. Παπαγιαννόπουλος. Στοιχεία επιστημονικών μετρήσεων δείχνουν ότι η γενεσιουργός αιτία των αιωρούμενων σωματιδίων στη Θεσσαλονίκη είναι κατά κύριο λόγο τα οχήματα «και προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να κινηθούν τα μέτρα» επισημαίνει ο κ. Μουσιόπουλος. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι ο πεπαλαιωμένος στόλος των εισαγόμενων από την Ευρώπη μεταχειρισμένων φορτηγών και τα οχήματα άνω των πέντε ετών που δεν αλλάζουν καταλύτη κατέχουν ένα σημαντικό μερίδιο στην παραγωγή των ρύπων.
Το φυσικό αέριο
Περίπου το 60% των αιωρούμενων σωματιδίων PM-10, σύμφωνα με τον κ. Μουσιόπουλο, προέρχεται από την καύση των κινητήρων, 10% από τους καυστήρες-ποσοστό που βαίνει μειούμενο λόγω της αυξανόμενης διείσδυσης του φυσικού αερίου στα νοικοκυριά - 10% από τις βιομηχανίες και το υπόλοιπο οφείλεται στην επαναιωρούμενη σκόνη των μικρών και μεγάλων εργοταξίων, φυσικές και άλλες πηγές. Πηγή: Καθημερινή
Οι υψηλότερες τιμές ρύπων παρατηρούνται σύμφωνα με τον κ. Παπαγιανόπουλο, τη χειμερινή περίοδο και οι χαμηλότερες τη θερινή (αδειάζει η πόλη). Οι χειρότερες μέρες είναι οι εργάσιμες (Τρίτη-Παρασκευή), καθώς το Σαββατοκύριακο, λόγω της μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου παρατηρείται πτώση. Τα αιωρούμενα σωματίδια είναι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου και το όζον είναι πλέον ο ρύπος των προαστίων της Θεσσαλονίκης. Μεγάλες οι διαφοροποιήσεις στις λεγόμενες «αστικές χαράδρες», όπου η θερμοκρασία αλλάζει από το ελάχιστο πράσινο. Εχει παρατηρηθεί ότι ενώ στη ΧΑΝΘ, λόγω του πάρκου, η θερμοκρασία είναι 34 βαθμοί Κελσίου, στην οδό Μητροπόλεως 37.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου